1 2 3 4 7

 

 

 

 

Marli Turion is beeldend kunstenaar.
Zij studeerde aan de Akademie voor Beeldende Kunsten te Maastricht en aan de Akademie voor Beeldende Kunsten te Arnhem .
Turion ontving voor haar werk verscheidene stipendia, reis- en werkbeurzen en was winnaar van de Nederlandse Grafiekprijs

Marli Turion stelt de mens centraal en meer precies: de vrouw. Ze maakt voorstellingen van anderen maar evengoed zijn ze te beschouwen als zelfbeelden, gespiegelde zelfportretten. Ze toont vrouwen uit verschillende culturen en tijden, alleen , in verschillende situaties. Ze omsluiert haar koppen, laat ze achter rasters schuilgaan, licht ze weer op door voor-en achtergrond van dieptewerkingen te voorzien, zet ze soms maskers op, schildert ze dan weer als silhouet. Zo komt zij dicht bij de mens in al zijn breekbaarheid, wat 'under the surface' zit moet aan de oppervlakte kunnen komen.Ze doet dat op alle mogelijke manieren; met behulp van foto's, computertechnieken, tekeningen en schilderijen. Haar schilderen is aan het pixelachtige van de digitale fotografie gerelateerd. De onderwerpen komen uit een uitgebreid archief van krantenknipsels, tekeningen, reproducties, eigen foto's en het internet.


 
Marli Turion is a visual artist.
She studied at the Academies of Art in Maastricht and Arnhem. She was awarded several art sholarships for study/travel in Poland and Hungary and for development of her work through the Dutch Foundation for Visual Arts.  She won the National Prize for Graphic Art in the Netherlands.

The work of Marli Turion engages critically with the position of women in society. A central theme in Turion's work is how "the woman" seeks to protect herself from the prevailing image of women in society, while at the same time seeks to increase her influence in that same society by exploiting her physical appearance in line with the existing feminine beauty ideal. Turion illustrates this deep dialectic between seeking to protect oneself from the existing gender system, while at the same time trying to gain a position in the society that has produced this system of gender norms in the first place, by a variety of artistic techniques that portary female figures as layered and transparent images. More specifically she often uses computer techniques, photographs, drawings, and painting materials in her work.